اپلیانو

همه چیز درباره اپلیانو

اپلیانو

همه چیز درباره اپلیانو

  • ۰
  • ۰

لقمۀ ۱۹. اپلیانو را حدس نزنید، مطمئن شوید


اپلیانو نکته‌ای را به همکار خود گفته‌اید، قراری را با شریک کاری خود تنظیم کرده‌اید، می‌خواهید سیستمی نرم‌افزاری برای دفتر خود بخرید... آیا مطمئن‌اید که منظور خود را به‌درستی رسانده‌اید و منظور و خواست‌های دیگران را هم درست دریافت کرده‌اید؟ بپرسید!

  

به همکار خود بگویید ممکن است خواهش کنم یک بار این نکته را برای من توضیح بدهی تا مطمئن شوم همه چیز را درست و کامل منتقل کرده‌ام و برداشت شما هم از آنها همان بوده که در نظر داشته‌ام؟ از شریک خود بخواهید قرار را در تقویم و برنامۀ کاری خود بنویسد، و مطمئن شوید که خاطرش می‌ماند پس‌فردا ساعت ۱۰ صبح با هم جلسه دارید. دربارۀ مشخصات سیستم، تعهدات طرفین و... بپرسید و مطمئن شوید که نیازهای شما برآورده می‌شود، و سپس آنها اپلیانورا در قرارداد ثبت کنید.


نکته اپلیانویی: خیلی نکات ریز هست که اگر آنها به‌اصطلاح «دابل چک» کنید (یعنی بپرسید و مطمئن شوید که همان تصوری که در ذهن شماست در ذهن دیگری هم هست)، وقت فراوانی را که ممکن است به خاطر سوء تفاهم یا انتقالِ ناکاملِ خواسته‌ها هدر برود، نجات خواهید داد. پس اگر هنوز مطمئن نیستید، به جای حدس زدن، بپرسید و توضیح بدهید و مطمئن شوید. 


لقمۀ ۲۰. کارها را اپلیانوکاسه کنید


اصطلاحی در ادبیات بهره‌وری و بالا بردن کارایی هست موسوم به batch کردن. این واژه،‌ به معنای دسته و گروهی از چیزهای مشابه است. برای افزایش کارایی،‌ توصیه می‌شود که «کارهای یکسان یا مشابه را پشت هم در یک بازۀ زمانی انجام بدهید.»

  

مثلاً اگر قرار است ایمیل‌هایتان را چک کنید و پاسخ بدهید، بهتر است ۶۰ دقیقه را پشت اپلیانو و متمرکز به این کار اختصاص بدهید. خودتان متوجه می‌شوید که این روش چه تفاوتی خواهد داشت با این‌که یک ایمیل را پاسخ بدهید، بعد جست‌وجویی در اینترنت کنید، سپس بلند شوید و فنجانی چای بریزید، با همکارتان گپی بزنید، از پنجره بیرون را تماشا کنید، پستی در تلگرام بگذارید، قبض تلفن‌تان را پرداخت کنید و سپس سراغ ایمیل بعدی بروید.

  

نکته اپلیانویی: وقتی برنامۀ کاری خود را می‌نویسید، سعی کنید امور مشابه را به صورت دسته‌ای، یعنی پشت هم و متمرکز در یک بازۀ زمانیِ پیوسته، انجام بدهید. در این بازۀ زمانی،‌ هر چیزی را که موجب عدم تمرکز و حواس‌پرتی‌تان می‌شود، ‌از خود دور کنید. اگر قرار است ایمیل چک کنید و پاسخ بدهید، فقط و فقط همین کار را انجام بدهید. حتماً تعجب خواهید کرد از اینکه در یک روز چقدر کار می‌توانید انجام بدهید و اپلیانوتازه سرحال‌تر از روزهایی باشید که پراکنده‌کاری می‌کردید.


لقمۀ ۲۱. نخواهید که «کامل» باشید


یکی از بهترین راه‌ها برای هدر دادنِ کارایی خود، این است که بخواهید پروژه یا محصولی را که در حال کار روی آن هستید، آنقدر بهتر کنید که عملاً خسته شوید یا وقت مناسب برای ارائۀ آن از دست برود. بسیارند کتاب‌های نوشته‌شده‌ای که منتشر نمی‌شوند چون هنوز ویرایش نوبتِ nاُم انجام نشده، محصولی که کار می‌کند و همین الان هم بازار دارد ولی تصور می‌شود بهتر است از مواد دیگری برای تولید آن استفاده شود و....

  

اگر محصول شما به حدی رسیده که بتوانید آن را «مناسب» و «خوب» بدانید، بگذارید مشتری‌ها هم آن را لمس و تجربه کنند و آنگاه از بازخوردهای مشتریان خیلی بهتر می‌توانید برای بهبود آن استفاده کنید. 


اگر به دور و بر خود نگاه کنید، حتماً محصولات و خدماتی را خواهید یافت که همین الان هم فروش بسیار بالایی دارند اما می‌توانید ده‌ها و صدها اپلیانو ازشان پیدا کنید. اگر آنها دارند می‌فروشند، چرا محصول شما نفروشد؟

  

نکته اپلیانویی: یک راه خوب برای این‌که درک کنید بهتر شدن در طول مسیر اتفاق می‌افتد و هیچ محصولی «کامل» نیست، توجه به فرایند ارتقای سیستم‌های عامل کامپیوترهاست. اگر الان از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، این نرم‌افزار روزی در قالب نسخۀ «بتا» (آزمایشی) عرضه شده بود، و همین الان هم ایرادهایی دارد که در نسخۀ ۱۱ برطرف خواهد شد. 


پس اگر محصول یا خدمت شما به مرحله‌ای رسیده که بتوانید نسخۀ بتا یا شمارۀ ۱ آن را عرضه کنید، از ترس و وسواس اضافی درست بردارید و برای عرضۀ آن «اقدام کنید!»


لقمۀ ۲۲. همۀ فعالیت‌های خود را زیر اپلیانو بگیرید و ثبت کنید


آیا می‌دانید اپلیانوتان را چطور می‌گذرانید؟ آیا از آن برای کار‌های مهم استفاده می‌کنید، یا صرف مسائل نه چندان مهم می‌شود؟ یک راه برای فهمیدن این موضوع، استفاده از فهرست فعالیت‌هاست: زیر نظر گرفتن کارهایتان و ثبت آنها؛ آن هم همۀ کارهایی که از صبح تا شب انجام می‌دهید، نه فقط اموری که مربوط به حرفۀ شما هستند. به این ترتیب قادر خواهید بود کار‌هایتان را در گروه‌های مختلف (مثل سرگرمی‌ها، کار، کتابخوانی، تلویزیون، وبگردی و گشت‌وگذار در اینترنت، و نظایر آن) دسته بندی کنید. 


چنین فهرستی در ساده ترین شکل خود می‌تواند به صورت یک تکه کاغذ باشد که روی آن کار‌هایی را که انجام داده‌اید، همراه با زمان شروع و پایان هر کدام، یادداشت کرده‌اید. بعد از آنکه به اندازۀ کافی داده‌‌های نمونه جمع‌آوری کردید، می‌توانید آنها را تجزیه و تحلیل کنید و تصمیم بگیرید که چطور کارتان را ادامه دهید. 


نکته اپلیانویی: اگر به مدت یک هفته این کار را انجام دهید، آگاهی خوبی از این که وقت خود را چطور سپری کرده‌اید به دست خواهید آورد. در نهایت، پس از انجام این کار می‌توانید فهرست فعالیت‌های خود را بهینه‌سازی کنید، بعضی از اپلیانوها را که سودمند نیستند کنار بگذارید، انجام بعضی دیگر را به افراد دیگر واگذار کنید و....

  

لقمۀ ۲۳. خانه‌تان را اپلیانو نگه دارید


یک خانۀ تمیز، با نظم و اپلیانو، و عاری از آشفتگی، جای راحتی برای زندگی است. می‌دانید وسایلتان کجا هستند، و مجبور نیستید برای پیدا کردن سوییچ ماشین یا بقیۀ چیز‌های مهم وقت تلف کنید. 


کشو‌ها و سایر قسمت‌های خانه تان را بررسی کنید و ببینید آیا در آنها چیزی هست که بتوانید دور بیندازید، به کسی ببخشید، یا بازیافت کنید؟ 


نکته اپلیانویی: بعد از اینکه این تصمیم را گرفتید، احساس سبکی خواهید کرد و وسایلتان خیلی سریع‌تر و راحت‌تر قابل دسترس خواهند بود؛ که این یعنی صرفِ وقتِ کمتر برای امور غیرمهم و اختصاص آن به امور ارزشمندتر!

  • ۹۷/۰۳/۲۳
  • علی اپلیانو زاده

اپلیانو

نکته اپلیانویی

کاربرد اپلیانو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی